Vincent van Gogh

Vincent Willem van Gogh, nizozemský malíř a slavná osobnost, narozený 30. března roku 1853 (tedy ve znamení berana, pokud by to někoho zajímalo) v Zundertu, patří jednoznačně mezi mé nejoblíbenější umělce. Byl tak trochu zvláštní, opředený mnoha tajemstvími, měl slabost pro cypřiše, uřízl si ucho a nakonec se dobrovolně zabil.
Jeho obrazy se mi líbí především proto, že do nich Vincent vmaloval tolik svých pocitů. Jsou jedinečné a pokaždé v nich najdu něco nového, nějaký další tah štětcem, který jsem minule ještě nepostřehla.

Mezi jeho nejznámější obrazy patří jistě Hvězdná noc, což je také jeden z mých nejoblíbenějších.

Vincent van Gogh - Hvězdná noc

Můj první dojem z tohoto obrazu byl mírně zmatený. Na takové ztvárnění noci jsem nebyla zvyklá, takže mi možná chvíli trvalo, než jsem dílo pochopila a do obrazu se zamilovala. Jsou v něm podle mě velice citlivě zaznamenány malířovy dojmy z noci plné hvězd, které ztvárnil vskutku mistrně. Zář kolem hvězd a Měsíce, proudy na nočním nebi i vysoký cypřiš v levé části obrazu.
Vincent měl asi v oblibě cypřiše, protože je zakomponoval do více děl. Ale na tom není nic špatného, myslím, že každý z nás má svého favorita mezi stromy. :)
Tento obraz mi mimochodem visí v pokoji na stěně, protože se na něj nemůžu vynadívat... ♥

Dalším nádherným obrazem, který mě zaujal, je Hvězdná noc nad Rhônou, který je výše zmíněné Hvězdné noci trochu podobný, posuďte sami... Navíc Rhôna je tak krásný název pro řeku. Také mě fascinuje způsob, jakým Vincent maluje hvězdy.

Vincent van Gogh - Hvězdná noc nad Rhônou

Obraz, který nejspíš není tak známý, jako dříve zmíněné, je Ulice na vsi a schody s postavami. Tohle dílo obsahuje tak kontrastní barvy a přitom je tak barevně vyvážené, že pro oko vlastně působí docela příjemně. Tohle je van Goghův typický styl.

Vincent van Gogh - Ulice na vsi a schody s postavami

A pak je tu tenhle obraz. Jeho barvy jsou veselé, ale jako v každém Vincentově obrazu jsou i v tomto ponuré prvky, podtrhnuté navíc černými mračny a hejnem vran (nebo krkavců, těžko říct). Ta zlatá pšenice v kombinaci s modrou oblohou je nádherná, ale mračna nad polem na mě působí, jako by se malíř na poslední chvíli rozhodl, že chce vlastně namalovat depresivní obraz, a tak tam přidal mraky a vrány. Možná na něho přišla depresivní chvilka, ale taky je tu možnost, že měl obraz předem dokonale promyšlený - to asi můžeme jen hádat.
Vincent tento obraz nepochybně maloval v létě, možná během července nebo na začátku srpna, tak jako teď, soudě podle obilí. A asi si taky dovedu představit náhlou bouřku, která ho při malování překvapila...

Vincent van Gogh - Pole pšenice pod hrozícími mračny

Obraz, ve kterém opět figurují cypřiše, je Pšeničné pole. Zajímavý výjev, opět jeho styl.

Vincent van Gogh - Pšeničné pole

A poslední Vincentův obraz, který sem přidám, je Čtrnáct slunečnic ve váze. Slunečnice miluju.

Vincent van Gogh - Čtrnáct slunečnic ve váze

Tyto slunečnice jsou některé polozvadlé, některé zvadlé, jiným už úplně opadaly okvětní lístky. Barvy jsou, dá se říct, veselé, ale snad až moc teplé. Obraz na mě působí zvláštně... Ponuře, nostalgicky, i přes ty teplé letní barvy. Asi je to tím ztvárněním zvadlých a v tom případě smutných květin... Dal jim vůbec Vincent vodu?

Abych celý článek nezaplnila jen obrazy, tak už raději další přidávat nebudu. :) Vincent van Gogh má mnoho mistrovských děl, které stojí za to vidět (a nejen vidět, ale také cítit, protože stejně jako do hudby i do obrazu je důležité se vcítit).
V umění se nijak zvlášť nevyznám, takže pokud někdo čekal epický článek o umělcově životě, je mi to líto, ale zde jsou jen mé dojmy a názory...

Určitě mi v komentářích dejte vědět, který malíř je váš nejoblíbenější a které Vincentovo dílo se vám nejvíce líbí, ráda si přečtu vaše názory. :)
Vivien

Komentáře