Růže bílá, černý les

Moje hodnocení: ⭐⭐⭐⭐⭐ 5/5
Upozornění: Ke konci článku může obsahovat spoilery - nejsem si jistá, co všechno se v mém podání dá považovat za spoiler.

Obvykle si knihy moc nekupuji, spíše chodím do knihovny a půjčuji si je. Ale v knihkupectví v našem městě jsem měla nějakou chvíli vyhlídnutou jednu knížku, a když jsem v soutěži vyhrála poukaz na nákup v něm, hned mi bylo jasné, co si koupím. Běžela jsem do knihkupectví, s panem prodavačem jsme knihu našli a já si ji pak spokojeně nesla domů. :D Četla jsem ji už toho dne v autobuse cestou domů. (Četla a inhalovala její vůni novoty. Nové knížky strašně hezky voní, miluju tu vůni. Staré knihy samozřejmě taky, ale ty mají zase svou jinou specifickou vůni, staré a nové knihy se nedají porovnávat.)
Růže bílá, černý les. Ten název jsem v knihkupectví nějak zkomolila a řekla jsem "bílá růže, černý les", takže kvůli tomu panu prodavači trvalo o něco delší dobu knihu v systému najít. :D Jsem to ale nemehlo. Ale co, doteď se mi to plete. Stane se.

Píše se rok 1943. V letech před Hitlerovým vzestupem k moci byl domek Gerberových plný smíchu a štěstí. Ale to je minulost. Franka je nyní sama, otec i bratr jsou ztraceni ve víru války a ona sama nemá důvod žít. Pak však v lese objeví tělo parašutisty v uniformě Luftwaffe. Rozhodne se neznámému pomoci, ale brzy zjistí, že není tím, za koho se vydává. Dokážou k sobě najít cestu a důvěru, když je proti nim gestapo i sama příroda?

Takže první bych asi měla říct, že naprosto zbožňuji válečné romány. Název mě zaujal, ale když jsem si přečetla text uvedený výše, věděla jsem, že ta kniha musí být moje.
Knihu jsem přečetla jedním dechem a hned po dočtení byly mé dojmy velmi rozrůzněné. Byla jsem nadšená, zmatená, okouzlená, šťastná i smutná. Hned jsem psala pár přátelům, aby si knihu přečetli, protože jsem chtěla někoho, s kým bych o ní mohla debatovat. :D Dokonce jsem ji podstrčila i sestře, která se k tomu však ještě nedostala a z jejího stolu se kniha přesunula zpět do mé pokojové knihovny. Už je to vlastně pár dní, co jsem knihu dočetla, ale kdybych se do recenze pustila hned po dočtení, nevím, jak by to dopadlo. :D

Příběh je o dívce, France, které se kvůli válce zhroutil svět. Je rozhodnutá ukončit svůj život a vydá se do lesa, kde má v plánu spáchat sebevraždu. Najde tam však parašutistu v bezvědomí, který má na sobě uniformu Luftwaffe, a proto Franka usoudí, že jde o Němce. I přesto, že německými vojáky opovrhuje, se rozhodne mu pomoci. Voják je stále v bezvědomí. A pak přichází první zvrat (pozor, drobný spoiler): když voják křičí ze spaní, mluví plynule anglicky a ve France tímto začnou hlodat pochyby.
Pak se jí podaří dostat vojáka k ní do chaty (silná to žena, z lesa ho dotáhla až do chaty), tam se o něj celou dobu stará (voják stále spí), a když se konečně vzbudí, samozřejmě jí příliš nedůvěřuje. Postupně si pak k sobě ale důvěru vybudují.
Jsou tam také vedlejší příběhy, například o Frančině rodině (velmi dojemný příběh o bratrovi), o Frančině bývalé lásce, která zasahuje i do jejího současného života, nebo také poslání onoho "německého" vojáka. Je zde mnoho napětí, zvratů a překvapení. A taky něco jako zakázaná láska, což je vzrušující…
A co je úžasné - kniha byla inspirována skutečností. To válečné romány často bývají.
Rozhodně nelituji, že jsem si knihu pořídila a přečetla. Lituji, že nemá třeba pokračování nebo že ještě nebyla zfilmována. Bože, to by byl úžasný film.

Takže, pokud vám to ještě nedošlo, knihu vřele doporučuji a jsem také ochotná si s vámi o ní v případě zájmu i podebatovat. ;) :D

Zdroj obrázku: knizniklub.cz

Četli jste ji? Jaký máte vztah k válečným románům?
Vivien

Komentáře